Over de grens

Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
Forumregels
Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
Plaats reactie
glen.vandevyvere

Over de grens

Bericht door glen.vandevyvere » 11 nov 2018, 19:33

Deze week zijn we op vakantie in Spanje.
Eens een weekje verpozen, daar we tijdens de zomermaanden geen gedeelde vrije week hadden.

Toen ik enkele weken geleden wat zat te scrollen op facebook, zag ik dat een vroegere wielercollega, die met z'n gezin naar Spanje uitweek, een evenement deelde van een duathlon.
Ik dacht 'die doen dat daar ook?'
Meteen zocht ik de website van de Spaanse tri-duathlon federatie en was er wel geen cross duathlon op amper 60km van ons logement zeker!
Mtb's zijn er aanwezig in ons logement van m'n schoonouders, het zijn geen high-end bolides en wegen wat zwaarder, maar met een andere stuurpen en het zadel dat ik thuis gewend ben zou het maar moeten lukken. Ten slotte zijn het de benen die tellen.

Ondanks dat ik geen noot Spaans spreek, en Spanjaarden dikwijls enkel Spaans spreken, lukte het mij toch om in te schrijven voor de wedstrijd en zelfs de dag zelf om m'n nr af te halen.
'cuarenta y cinco' .... 45 was gekoppeld aan mijn naam.
De mensen aan de balie probeerden me uit te leggen dat het ene nr voor het stuur van m'n fiets bedoeld was en het andere aan een elastiek (ik kreeg een broekrekker mee) rond mijn middel moest en de chip moest ik rond m'n enkel binden. Met 3personen probeerden ze dit uit te leggen, net als ik hen probeerde te vertellen dat ik vertrouwd was met het systeem.

Een uurtje later stond ik onder de boog van de start, op de eerste rij werden de favorieten geplaatst. Met wat elleboogwerk nam ik plaats op de 2e lijn. Ik werd al scheef bekeken, maar 'no comprende Espanyol'.

Een graad of 25 en de starttoeter werd om 10u gegeven.
Ik kon me meteen voorin zetten rond positie 3-4 op het asfalt.
Na 300m moesten we offroad, een soort steengroeve in. Ik had de kop al genomen en na wat technische steile afdalingen en beklimmingen had ik nog 4man in m'n spoor.
Toen we terug op het asfalt kwamen namen ze van me over en gingen 3man een kleine voorsprong nemen. Ik bleef samen met een compagnon op kleine afstand.
Tijdens de 2e ronde moest ik die ook wat laten gaan en liep als 5e de wissel binnen, op 20sec van de leider, ik had een goeie schoenwissel, kwam als 4e buiten en reed op het asfalt meteen naar het koptrio. Even later kwam nr 5 aansluiten.
Het ging vals plat omhoog, tegen de (lichte) wind in.
Er werd niet echt doorgefietst, 20-22km/h. Maar ik wist niet wat kwam, dus buiten 1 kopbeurt bleef ik gewoon in het groepje zitten.
Na 2-3km kwamen we in het offroad gedeelte. Iets steiler omhoog in typische gravelpaden. Die Spaanse atleten op een mini-verzetje zoals echte mountainbikers, ik 3tanden groter, zoals ik mij in West-Vlaanderen door een boereslag of wei sleur.
Ik voelde meteen dat dit moeilijk ging worden voor mij. Ik moest van plek3 naar plek 5 in de groep en wist dat deze klim niet lang mocht duren of ik moest ze laten gaan.
En zo geschiedde. 500m verder moest ik 1m....2m...3m....en plots 10m laten.
Ik zag een top en spurtte nog even richting wiel van m'n voorganger, maar de 'top' was nog lang de top niet. Ik moest ze laten rijden, vaarwel, adieu, goodbye, adios! Die zou ik niet meer terug zien.
Een km verder kwam de 6e man mij voorbij gereden. Ik kon ook die niet volgen. Wat verder zag ik zelfs de nr 7 achter mij verschijnen. Maar na een km of 7 waren we boven, nog wat op en neer. En dan een de afdaling, waar ik niet super comfortabel zat. Een fiets die ik niet gewend ben, gecombineerd met een parcours die me totaal niet gekend is. Nooit wetend wat na de bocht lag.
Eens de afdaling achter de rug was het wat op en neer maar ik kon temo ontwikkelen... En ik zag de nr 5 in de verte voor mij.
Seconde per seconde naderde ik en enkele km's verder was de aansluiting een feit en net toen kwam de nr 4 voor ons opdoemen. Ik bleef tempo maken, m'n kompaan in het wiel, die nam geen cm over, maar het kon me niet schelen, ik wou die 4e pakken.
50-55km/h reed ik in licht dalende lijn en in de laatste bocht was de aansluiting gebeurd, schoenen los, afstappen, nog een lusje met de fiets aan de hand en de wisselzone binnen.
Ik had weer een vlotte wissel en kwam samen met de nr 4 buiten.
Volgen zou moeilijk worden want die man liep ook sneller tijdens de eerste run, en mijn benen voelden al redelijk verzuurd aan na het fietsen.
Ik kon stand houden op plek 5 en ben hier eigenlijk best tevreden mee.

Het was eens een leuke ervaring.
Ik kreeg ondertussen al een berichtje van de organisator of ik volgend jaar terug wil komen.
Die hadden vooraf waarschijnlijk gedacht dat ik de hoop kwam vullen vandaag. :lol:

nikd
Site Admin

Re: Over de grens

Bericht door nikd » 12 nov 2018, 14:09

Volgend jaar een groepsreis met de tri-portaal abonnees :-)

Plaats reactie