Column: respect

Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
Forumregels
Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
dennis.francken

Column: respect

Berichtdoor dennis.francken » 22 aug 2016, 17:27

Zij die respect verdienen zullen respect ontvangen. Zij die iets van sport kennen zullen allicht begrijpen wat ik zo dadelijk bedoel. De Olympische spelen zijn ten einde. En de Belgen hebben dit fantastisch gedaan. Ik zag atleten in actie die alles voor hun sport opgeven. Ze Letten op hun voeding en gezondheid, ze trainen keihard. Ze zijn het publiek oprecht dankbaar. Ze tonen stuk voor stuk ambitie, wilskracht en motivatie. Je merkt aan alles dat deze atleten niks cadeau krijgen en voor elke procent hard moeten werken.

Een paar columns geleden werd vermeld dat ik het eens over voetballers zou hebben. Ik vind niet dat ze een heel blad waard zijn maar ga er toch iets over zggen. Eerst even duidelijk melden dat ik wel graag voetbal zie. Wat ik ook over hen denk, dit is geen rancune of dergelijke. Ze hebben gelijk dat ze de miljoenen aannemen dat ze betaald krijgen, ik zou net hetzelfde doen. Het is ook niet omdat ik als triatleet de zwaarste sport ter wereld beoefen, dat ik neerkijk op andere sporten. Ook wil ik niet alle voetballers over dezelfde kam scheren, hierover misschien volgende keer meer. Deze column zou een tweede deel kunnen hebben. Ik heb diepe bewondering voor elke sporter die met hart en ziel zijn sport praktiseert. Desalniettemin zijn het een bende verwende nesten die ons, publiek, uitlachen in ons gezicht zonder hun mond in een grijns te zetten. Bijna alle belgen hangen hun vlag buiten om onze Rode duivels aan te moedigen. En wat doen zij? Sigaretje roken, sauna'tje doen. Na zeventig minuten zijn er gasten bij die hun naam niet meer kennen. Ik heb daar een probleem mee. Voor de duidelijk heb ik het over de wereldbeker voetbal van afgelopen zomer. Sommige onder jullie zullen dit als vanzelfsprekend vinden; en denken dat ik denk dat jullie idioten zijn; maar dit is absoluut niet zo. Idioten lezen mijn columns niet. Ik heb op die wereldbeker geen ploeg gezien die alles geeft. Laat de keuzes die de bondscoach maakt terzijde. Die mannen verdienen honderden duizenden Euros per week, dan vind ik dat je verdomme alles moet geven wat er in je zit. Een hele natie staat achter je, en je vind het niet de moeite om je driedubbel te plooien? Dan stopt het voor mij. En dat bedoel ik met uitlachen in het gezicht. Twee dagen na de uitschakeling zag je selfies van de duivels lachend op reis. Ze zouden in zak en as moeten zitten, de prutsers. Nee, tijdens een reactie krijg je te horen dat ze met hun hoofd al in vakantie zijn. Daar zakt je broek toch van af? Je zou eens moeten weten hoe hard ik nu op mijn toetsenbord ram. Geen stamp onder hun kloten zijn ze waard.

Nu, de afgelopen spelen zag ik mensen met een hart voor sport. Zelfs supervedettes zoals Usain Bolt. Hij staat wel wat te showen voor de camera, maar geloof me als ik zeg, dat hij keihard en professioneel werkt om zijn doel te bereiken. Phellps van het zelfde laken een broek. En alle andere atleten en supersterren. Ik zie passie bij die sporters en overgave. Onze Red Lions hebben gevochten als leeuwen. Zij hebben hun naam niet gestolen, jammer dat ze, vermoed ik, bezweken onder de druk. Als ze tien wedstrijden tegen Argentinië spelen, winnen ze acht keer. Van Avermaet, D'hoore, Van Riel, Timmers, Thiam, Van Tichelt en alle andere verdienen meer respect dan eender welke voetballer dan ook. Nu zouden we onze vlaggen moeten uithangen. Deze atleten zullen er misschien nog een extraatje bij doen, als dat al mogelijk is. Zij die falen zitten in de put en moeten getroost worden. De coach heeft weken mentaal oplap werk. De voetballers gaan op reis en moeten relaxen want de arme schaapjes zijn moe. Hopelijk denken er veel mensen over zoals ik en krijgen andere sporters de eer en respect dat ze verdienen. Zeker de minder commerciële sporten zoals triatlon en sommige andere disciplines. Respect Olympiërs!

nikd
Site Admin

Re: Column: respect

Berichtdoor nikd » 23 aug 2016, 10:09

Haha, ik denk er net hetzelfde over. Boos word ik, elke dag als ik de krant open sla en zie hoeveel aandacht naar die mannen gaat en de andere sporters gewoon doodgezwegen worden.

dennis.francken

Re: Column: respect

Berichtdoor dennis.francken » 26 aug 2016, 18:20

dennis.francken schreef:Zij die respect verdienen zullen respect ontvangen. Zij die iets van sport kennen zullen allicht begrijpen wat ik zo dadelijk bedoel. De Olympische spelen zijn ten einde. En de Belgen hebben dit fantastisch gedaan. Ik zag atleten in actie die alles voor hun sport opgeven. Ze Letten op hun voeding en gezondheid, ze trainen keihard. Ze zijn het publiek oprecht dankbaar. Ze tonen stuk voor stuk ambitie, wilskracht en motivatie. Je merkt aan alles dat deze atleten niks cadeau krijgen en voor elke procent hard moeten werken.

Een paar columns geleden werd vermeld dat ik het eens over voetballers zou hebben. Ik vind niet dat ze een heel blad waard zijn maar ga er toch iets over zggen. Eerst even duidelijk melden dat ik wel graag voetbal zie. Wat ik ook over hen denk, dit is geen rancune of dergelijke. Ze hebben gelijk dat ze de miljoenen aannemen dat ze betaald krijgen, ik zou net hetzelfde doen. Het is ook niet omdat ik als triatleet de zwaarste sport ter wereld beoefen, dat ik neerkijk op andere sporten. Ook wil ik niet alle voetballers over dezelfde kam scheren, hierover misschien volgende keer meer. Deze column zou een tweede deel kunnen hebben. Ik heb diepe bewondering voor elke sporter die met hart en ziel zijn sport praktiseert. Desalniettemin zijn het een bende verwende nesten die ons, publiek, uitlachen in ons gezicht zonder hun mond in een grijns te zetten. Bijna alle belgen hangen hun vlag buiten om onze Rode duivels aan te moedigen. En wat doen zij? Sigaretje roken, sauna'tje doen. Na zeventig minuten zijn er gasten bij die hun naam niet meer kennen. Ik heb daar een probleem mee. Voor de duidelijk heb ik het over de Europabeker voetbal van afgelopen zomer. Sommige onder jullie zullen dit als vanzelfsprekend vinden; en denken dat ik denk dat jullie idioten zijn; maar dit is absoluut niet zo. Idioten lezen mijn columns niet. Ik heb op die Europabeker geen ploeg gezien die alles geeft. Laat de keuzes die de bondscoach maakt terzijde. Die mannen verdienen honderden duizenden Euros per week, dan vind ik dat je verdomme alles moet geven wat er in je zit. Een hele natie staat achter je, en je vind het niet de moeite om je driedubbel te plooien? Dan stopt het voor mij. En dat bedoel ik met uitlachen in het gezicht. Twee dagen na de uitschakeling zag je selfies van de duivels lachend op reis. Ze zouden in zak en as moeten zitten, de prutsers. Nee, tijdens een reactie krijg je te horen dat ze met hun hoofd al in vakantie zijn. Daar zakt je broek toch van af? Je zou eens moeten weten hoe hard ik nu op mijn toetsenbord ram. Geen stamp onder hun kloten zijn ze waard.

Nu, de afgelopen spelen zag ik mensen met een hart voor sport. Zelfs supervedettes zoals Usain Bolt. Hij staat wel wat te showen voor de camera, maar geloof me als ik zeg, dat hij keihard en professioneel werkt om zijn doel te bereiken. Phellps van het zelfde laken een broek. En alle andere atleten en supersterren. Ik zie passie bij die sporters en overgave. Onze Red Lions hebben gevochten als leeuwen. Zij hebben hun naam niet gestolen, jammer dat ze, vermoed ik, bezweken onder de druk. Als ze tien wedstrijden tegen Argentinië spelen, winnen ze acht keer. Van Avermaet, D'hoore, Van Riel, Timmers, Thiam, Van Tichelt en alle andere verdienen meer respect dan eender welke voetballer dan ook. Nu zouden we onze vlaggen moeten uithangen. Deze atleten zullen er misschien nog een extraatje bij doen, als dat al mogelijk is. Zij die falen zitten in de put en moeten getroost worden. De coach heeft weken mentaal oplap werk. De voetballers gaan op reis en moeten relaxen want de arme schaapjes zijn moe. Hopelijk denken er veel mensen over zoals ik en krijgen andere sporters de eer en respect dat ze verdienen. Zeker de minder commerciële sporten zoals triatlon en sommige andere disciplines. Respect Olympiërs!

Terug naar “Lezersverhalen”