Column: ploegsport

Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
Forumregels
Heb je geen blog, maar wil je toch iets delen met de triathlon gemeenschap. Schrijf het hier. Een wedstrijdverslag, belevenis of ander hersenspinsel. Gooi het op dit forum en deel het wereldwijd.
dennis.francken

Column: ploegsport

Bericht door dennis.francken » 29 aug 2016, 18:45

Mijn sport is triatlon zoals jullie weten. Triatlon is een individuele sport en ik zou geen enkel andere kunnen beoefenen. Als ik goed presteer, heb ik alles aan mezelf te danken. Als ik slecht presteer geldt hetzelfde. Je hoeft niemand met de vinger te wijzen, het enige je moet doen is in eigen boezem kijken en op zoek gaan naar een oorzaak. Foute voorbereiding, te weinig gedronken, te weinig gegeten, onvoldoende herstel, overtraining en ga zo maar door. In ploegsporten aard ik van nature uit niet. Ik wil altijd het beste van mezelf geven, zeer geöbsedeerd. Ik zou niet met mezelf kunnen leven wetende dat ik er niet alles voor gedaan heb, ongeacht vorm van de dag. In een teamsport hang je af, of mede af, van andere factoren. In de vorige column stond dat ik niet alle voetballers over dezelfde kam wil scheren. Er zijn absoluut voetballers die alles doen voor hun sport, maar er zijn er ook die wekelijks in de roddelpers verschijnen, en sommige met reden. Ik zou niet kunnen aarden in een ploeg waar niet iedereen het volle pond geeft. Dit is niet enkel in voetbal natuurlijk. in bijna alle ploegsporten. Ik zeg ook niet dat elke ploeg half rot is, begrijp me niet verkeerd, er zijn super profesionele teams.

Nog een voorbeeld is kortfbal. Nu ga ik een paar mensen tegen mij krijgen, maar de meeste onder ons zullen m'n mening delen. Ik heb niets tegen korfballers maar kies deze sport omdat België daarin tot de wereldtop behoort. Ik wil gewoon inzicht geven over hoe ik denk over ploegsporten, algemeen bekeken. Onze Belgische nationale ploeg korfbal is absolute wereldtop. Al wat nu komt is waarheid en kun je opzoeken. Absolute wereldtop na Nederland. Tijdens het wereldkampioenschap spelen de Belgen steeds de finale, al jaren aan een stuk, tegen onze noorderburen. Eveneens winnen de Nederlanders al jaren. Volgens mij heeft dat twee redenen. Ten eerste zijn de Nederlanders profs, dit mag je niet onderschattenn daar ben ik me volledig van bewust. Ten tweede, en nu komt het, hoe leven onze Belgische spelers? Als trotse spelers van het nationaal team? Was dat maar waar. Neen, ze leven als feestvierende tieners. Wekelijks feestjes met de nodige drank en noem maar op. Van de die hard korfbalsupporters, die er massaal zijn, daar schrik je van, krijg je de uitleg en ik citeer: "ja maar korfbal is een volkssport en dat hoort erbij. En die Hollanders zijn prof". Voila en daar sta je dan. Ik heb niks tegen die feestjes en zuip u af en toe is te pletter, geen problemen mee. als je amateur bent en je wil u amuseren maakt dat niks uit, maar als je international bent wel. Als ik in het nationale korfbalteam zou zitten, ik riep iedereen een half jaar voor het werelkampioenschap samen. Ik zou hen proberen te overtuigen dat we die Hollanders gaan kloppen door keihard te werken. Keihard werken is meer dan hard trainen. Hard werken is het volledige pakket, van training tot rust en algemene verzorging. Zes maanden leven als profs. Afhankelijk van de agenda's, zo veel mogelijk samenkomen om te trainen. Bewijzen dat je een winnaarshart hebt. Elke keer verliezen ze door een zwakke tweede helft. De eerste helft gaan ze mee en maken ze het de Nederlanders zelfs moeilijk, maar de tweede helft kunnen onze Belgen geen pap meer zeggen. Wat zegt dat voor mij. Dat zegt mij dat wij kwalitatief even sterke spelers hebben. Dat zegt mij dat ze er niet voldoende voor leven. Het is alsof ze vrede hebben met zilver. Moest ik daar gaan zitten met mijn uitleg over de laatste zes maanden, ik zou allicht uitgelachen worden. Of ze zouden zeggen: "mja, das waar". En dat is het dan ook. Komaan, als je nu een beetje sportman bent en telkens zilver pakt, dan wil je toch eens goud. Maar het zit er niet in. De wekelijkse fuiven hebben voorrang. Ik zeg ook niet dat ze er niet naartoe mogen. Maar drink water en ga op tijd naar huis en verzorg u. De volkssport zou ontploffen als je wereldkampioen wordt.

Dit is de grote reden dat ik niet in een ploegsport thuis hoor. Als ik iedereen op één lijn wil krijgen en ze zouden niet meewerken, stap ik uit het team. Als ze het zelf oplossen en vrede nemen met zilver. Akkoord dat je tegen profs speelt, maar de eerste helft is overtuigend genoeg dat ze de kwaliteiten bezitten om die Hollanders te kloppen. Maar kwaliteiten hebben is niet voldoende je moet het karakter hebben, je moet iets willen opofferen voor een wereldtitel, en dat krijg je er in de korfbalwereld niet in. Ik beweer niet dat ze die finale niet willen winnen, dat willen ze uiteraard wel. Maar ze hebben er niets voor over om er te geraken. In tegenstelling tot een triatleet van gemiddeld niveau, die niet voor een wereldtitel kan strijden, kunnen deze jongens en meisjes nog veel leren.

Plaats reactie