Koolhydraten vermijden op rustdag?

nikd
Site Admin

Koolhydraten vermijden op rustdag?

Berichtdoor nikd » 20 jul 2016, 09:03

In de aflevering van Vive le Velo op 19/07 werd een opmerkelijke maaltijd van Froome in beeld gebracht.

Afbeelding

Zalm, advocado en gepofte eieren. "Hier is over nagedacht", zegt Sven Nijs.
De bedoeling zou zijn om koolhydraten tijdens de rustdag zo veel mogelijk te vermijden, gevolgd door een hele uitleg.
Normaal moet Froome de dag na de rustdag klaar zijn om een topprestatie neer te zetten, want in de zware bergrit die de renners te wachten staat, wordt verwacht dat Froome langs alle kanten onder druk zal staan.

Bekijk hier het fragment:
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/programmas/ViveLeVelo/2.45728?video=1.2718241

Betekent dit nu dat triatleten in een zware trainingsperiode op een eventuele rustdag ook koolhydraten moeten vermijden? En wat met de taperweek?

sam.verstraete

Re: Koolhydraten vermijden op rustdag?

Berichtdoor sam.verstraete » 20 jul 2016, 11:37

Kben ook wel benieuwd. Idd geschrokken van de uitleg over opgeblazen benen door KH op rustdag...
Ofwel slaat Sven Nys de bal mis en neemt Froome maar KH na losrijden en massage??

Nisraman

Berichtdoor Nisraman » 20 jul 2016, 21:49

'Hier is over nagedacht'. Mooie stelling die je in alle situaties kan gebruiken om toch intelligent uit de hoek te komen. Maar helaas in dit geval niet echt onderbouwd. Je kan inderdaad zeggen dat er over nagedacht is maar bij mijn weten zijn er geen bewijzen die bevestigen dat koolhydraten op een rustdag voor slechte benen zorgen. Puur fysiologisch gezien moet iemand de dag voor een zware inspanning zich letterlijk volladen met koolhydraten. Dus denk ik niet dat dit in een meerdaagse anders zou zijn. Paleogoeroes die anders beweren zullen met zekerheid hun meningen, want feiten zijn het niet, binnen enkele jaren moeten herzien. Sky doet gekke dingen en dat is goed maar enkele gebruiken zullen toch weer wegdeemsteren binnen een paar jaar vrees en hoop ik.

nikd
Site Admin

Berichtdoor nikd » 27 jul 2016, 09:03

de.dominique

Berichtdoor de.dominique » 28 jul 2016, 14:40

Ik dacht dat dit te maken had met recovery -eiwitten in eerste instantie?

Terug naar “Sportvoeding en dieet”