Hoe stayeren voorkomen?

Gesprekken aangaande onze geliefde sport.
nikd
Site Admin

Hoe stayeren voorkomen?

Berichtdoor nikd » 29 jun 2016, 12:25

Na Brasschaat is weer heel veel discussie ontstaan over stayeren.
15 jaar geleden voerden we al gelijkaardige discussies op het toenmalige VTDL forum.
Blijkbaar is nog altijd niks veranderd.

Wat moet gebeuren om dit probleem op te lossen?

dennis.francken

Re: Hoe stayeren voorkomen?

Berichtdoor dennis.francken » 29 jun 2016, 13:31

Bijna na elke wedstrijd is er discussie over stayeren. Nochtans kent iedereen de regels hier omtrent. En toch worden deze vaak naast zich neergelegd. Hoe komt dit? Wat gaan we eraan veranderen? Om te beginnen denk ik dat het er heel moeilijk uit te krijgen is. Mensen zijn wezens die dingen willen doen dat niet mag. Zeg tegen een kind "dat mag niet", wat denk je dat het kind zal doen? Velen zeggen welke eer heb je dan als je stayerd? En ik persoonlijk ben het daar mee eens. Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Soms hang je ook af van het gedrag van andere atleten, die zonder kwade bedoelingen, je op een of andere manier in de tang zetten. Ik ga proberen een voorbeeld te omschrijven. Ik rij op tien meter van een atleet die een groepje van zes man inhaalt. Dus ik haal mee in. Tot die plots in derde positie snelheid mindert en inschuift. En daar rij ik dan. Of ik rij op zijn tempo heel die groep voorbij of ik blijf op tien meter van die bepaalde atleet? Wat bijna niet anders kan, is dat er op die moment te kort op elkaars wiel gereden word. Ik in dat van hem en iemand achter mij in mijn wiel. Uiteraard zul je zien dat er dan net een motor is. Wie is er dan in fout? Moeilijk te zeggen lijkt me. Maar andere profiteren effectief wel. Misschien atleten zelf nummers laten doorgeven aan passerende referees? En nadat zij dit dan ook met eigen ogen vaststellen meteen uitsluiten. Niks straftijd, ineens uit koers. Is misschien drastisch maar soms moet dat. Uiteindelijk heeft iedereen er veel geld voor betaald en zie je toch wel uit wat je doet. Of atleten elkaar erop wijzen, wat natuurlijk al gebeurt. Ook word gezegd dat er veel bij zijn die maar eenmalig, voor weddenschap of dergelijke, meedoen en dat zij vaak het probleem zijn. Is misschien iets van aan. Eventuele oplossing is dat, zoals in de koers, een vergunning of niet starten.
Maar ik denk dat deze discussie zal blijven.

karen.houben

Berichtdoor karen.houben » 29 jun 2016, 14:57

Ook al houden ze zich soms van "den domme", bij de doorwinterde triatleet is het reglement ivm stayeren echt wel bekend. Bij elke wedstrijd zijn er echter ook vaak nieuwe of eenmalige triatleten aanwezig die niet of onvoldoende op de hoogte zijn van alle reglementeringen. Er is zoveel dat op je afkomt bij je eerste triatlon-wedstrijd dat het bij deze atleten echt niet opkomt om ook nog even de sportreglementen van de federatie op te zoeken en na te lezen. Ik denk dan ook dat sensibilisatie, nog altijd, heel veel verschil kan maken. Zo zou de federatie misschien werk kunnen maken van een eenvoudige, visueel voorgestelde, samenvatting van de algemene reglementen (Dit hoeft zich niet te beperken tot stayeren, maar bv ook de regels ivm plaatsing van fiets in de wisselzone, cfr. de discussie na de eerste T3 manche, kunnen aangehaald worden). Want laat ons eerlijk zijn, een visuele (moderne) voorstelling van de (stayer)reglementering zou ook voor ons verhelderend zijn geweest voor onze eerste triatlonwedstrijd. Deze visuele voorstelling van de regels zou vervolgens, bv. in de vorm van een affiche, beschikbaar moeten zijn op het wedstrijdsecretariaat van elke triatlonwedstrijd in het land en daarnaast samen met elke inschrijvingsbevestiging verstuurd kunnen worden naar de deelnemende atleten. Dit zal niet alleen de nieuwe of eenmalige atleten inlichten maar ook de ouwe rotten zullen telkens herinnerd worden aan de intenties van de federatie om dit probleem uit de triatlonwereld te verhelpen. Bovendien kan dit eventueel gekoppeld worden aan een algemene fairplay campagne via Stop&Go, facebook pagina van VTDL / BTDF, ...

Daarnaast denk ik dat er werk moet gemaakt worden van de controle op het stayeren. De juryleden op de motor doen hun uiterste best maar zij kunnen uiteindelijk niet overal tegelijk zijn. Bovendien kan men ze vaak reeds horen aankomen en kan hier dus op geanticipeerd worden door tijdelijk wat extra afstand te nemen tov zijn of haar voorligger. Sportevents heeft hiervoor echter een goed alternatief gevonden door "spotters" naast het parcours te plaatsen. Zij staan op verscheidene (niet op voorhand aangegeven) plaatsen naast het parcours en controleren dus ALLE atleten op stayeren. Uiteraard is dit een maatregel die het nodige aantal juryleden vereist. Ik ben niet voldoende op de hoogte van de noodzaak dat zulke taken worden uitgevoerd door officiële juryleden maar misschien kan de federatie bekijken of het mogelijk is om deze taak van spotters naast het parcours gedeeltelijk over te dragen aan enkele mensen van de organisatie van de wedstrijd. Zo zou de federatie kunnen eisen dat x aantal mensen van de organisatie een uitgebreide briefing volgen over het hoe en wat van hun taak als spotter om vervolgens de officiële juryleden bij te staan in hun strijd tegen stayeren.

tom.van-de-keere

Berichtdoor tom.van-de-keere » 30 jun 2016, 08:19

Er zouden ook (meer) aanduidingen moeten staan lang het parcours hoeveel die 10m nu net is!
Als ik moet schatten dan kan dat 10m zijn terwijl het slechts 7-8m is maar het kan er evengoed 15m zijn... En daarmee heeft de jury ook minder discussie...

Ik heb er als betere fietser dikwijls last van, maar ik rijd m'n eigen koers. Het is toch zichzelf die ze beliegen...
Ok als het voor podium is dan is het een ander verhaal.
Maar als je nu op zich een plaats wint erdoor, die ligt er wakker van!? Als zij zelf gelukkig zijn met de wetenschap dat ze een plaats dichter zijn en heel de weg op semi-reglementaire gereden hebben...

Ze hebben snel de naam hoor! Ik zou het niet willen.

Gr.

beernaert.jochen

Berichtdoor beernaert.jochen » 30 jun 2016, 12:20

Als ik zie hoeveel inschrijving je betaalt voor bepaalde wedstrijden, dan moet het er toch vanaf kunnen om dit probleem op te lossen. Om de 5km spotters lijkt mij ideaal. Op een parcours van 40km is dat 8 man... Meer jury op motoren is ook een optie maar we moeten opletten om niet in het probleem van het wielrennen te komen en te veel motoren op het parcours te hebben ook...

nikd
Site Admin

Berichtdoor nikd » 30 jun 2016, 12:33

Bedankt voor jullie bijdrages alvast.

Ik zie al 4 concrete zaken in bovenstaande:
- spotters
- een duidelijke brochure voor kennismaking met de regels.
- af en toe 10m aanduidingen
- strenger straffen.

Ik vind uiteindelijk ook dat er veel meer scheidsrechters moeten aanwezig zijn of toch minimum mensen met een bepaalde volmacht.
Je kan wel zeggen dat atleten zelf een verantwoordelijkheid dragen, en dat je het vooral voor jezelf doet, maar ik vind dat dit niet helemaal opgaat. Als je het enkel voor jezelf doet kun je dan gewoon thuis een triathlon op uw eentje afwerken. Het is toch een wed-strijd. We strijden tegen elkaar. En ik vind dat vooral de verantwoordelijkheid van de federatie om iedereen met dezelfde wapens te laten strijden. Het is eigen aan een competitie atleet dat hij de randjes gaat opzoeken. Er is geen enkele halve triathlon in Vlaanderen waar je minder dan 100€ inschrijving betaald. Daar moeten toch voldoende scheidsrechters mee betaald kunnen worden?

Ik stel mij inderdaad ook de vraag als ik de discussies op fb lees of veel mensen wel de regels kennen. Ik lees zaken als invoegen in een groep enz. Er bestaat zoiets als blocking. Maar als dat ook ongestraft kan gedaan worden hebben de atleten die erdoor gehinderd worden natuurlijk een probleem als er dan net een moto passeert.

Ik vraag me af of een stop & go geen goede oplossing is. Dat is een heel laagdrempelige maatregel die scheidsrechters kunnen inroepen zonder dat de atleet in kwestie een zware straf krijgt. Maar ondertussen is de groep dan toch gaan vliegen.

In de plaats van tijdstraffen in een strafbox, zou ik ook eerder opteren voor een straflus lopen. Want die tijdstraffen zijn vooral op sommige volledige triathlons een lachertje.

Gr,

Niki

jan.darthet

Berichtdoor jan.darthet » 30 jun 2016, 14:33

Zou men geen bijkomende gps in de chip kunnen steken en de computer dan automatisch laten berekenen wie te lang te dicht achter een ander gereden heeft?
Of als je er in slaagt een selfie te trekken van jezelf en de man/vrouw in je wiel krijgt die straftijd en jijzelf bonusminuten voor de geleverde inspanning ;>

pat.biondi

Berichtdoor pat.biondi » 30 jun 2016, 20:00

Stayeren is soms gewoon niet te voorkomen. Sommige atleten zullen zelfs heel wat stayeren zonder daar zelfs de intentie toe te hebben.

b.v. Een snellere fietser op een parcours met veel bochten en smalle wegen. Deze moet dikwijls - alleen al omwille van de veiligheid voor iedereen - langer dan de voorziene tijd erover doen om voorbij te steken.

b.v. Een steengoede fietser met mindere zwemcapaciteiten (of duatlon: loopcapaciteiten) haalt in het begin razendsnel de ene na de andere atleet in. Dit gaat goed want hij zit nog fris en het zijn mindere fietsgoden die hij voorbij gaat. Totdat hij verder op het parcours komt. Het tempo begint door vermoeidheid al een deel te zakken en de atleten die hij nu moet inhalen zijn van een iets hoger niveau. De tijd om voorbij te steken duurt nu ook een pak langer, alhoewel hij nog steeds duidelijk de beste fietser is. Toch is hij volgens de regels - zij het heel kortstondig - aan het stayeren.

De ervaring van de scheidsrechter is dan doorslaggevend om de situatie correct in het schatten. Dit kan de ervaring als ex-atleet zijn of de ervaring door het leiden van vele wedstrijden.

pat.biondi

Berichtdoor pat.biondi » 30 jun 2016, 20:13

Meer motards op het parcours heeft niet veel zin. Je hoort ze toch van ver afkomen. Het ideale moment dus om de arme stakker die al 3 km op kop aan het trekken was voorbij te sprinten en hem een blauwe kaart aan te smeren voor langdurig stayeren. Spotters aan de kant zien veel meer!

Enigste echte voordeel van een motard op kop van de koers: een topper kan achter hem stayeren en de bochten beter inschatten. Of dat was juist niet de bedoeling ...

nikd
Site Admin

Berichtdoor nikd » 01 jul 2016, 09:13

pat.biondi schreef:Meer motards op het parcours heeft niet veel zin. Je hoort ze toch van ver afkomen. Het ideale moment dus om de arme stakker die al 3 km op kop aan het trekken was voorbij te sprinten en hem een blauwe kaart aan te smeren voor langdurig stayeren. Spotters aan de kant zien veel meer!

Enigste echte voordeel van een motard op kop van de koers: een topper kan achter hem stayeren en de bochten beter inschatten. Of dat was juist niet de bedoeling ...

Ik heb ooit in een ver verleden een scheidsrechter gekend die me meenam achter zijn moto om de profiteurs uit mijn wiel te halen :-)

Terug naar “Discussie”