Hoe stayeren voorkomen?

Gesprekken aangaande onze geliefde sport.
Teun

Re: Hoe stayeren voorkomen?

Bericht door Teun » 29 jul 2016, 11:44

Ben het eens met de meeste zaken die al werden aangehaald. Ik tracht het lijstje wat aan te vullen, o.a. met zaken die ook al op FB groep werden aangehaald:

- spotters: bv. personen die het parcours verkeersvrij moeten houden zien soms duidelijke overtredingen, misschien kunnen zij nummers doorgeven aan de referees ter controle of zelfs mits opleiding zelf straffen uitdelen
- preventie: campagne VTDL, artikel in VTDL boekje, een duidelijke brochure/filmpje voor kennismaking met de regels, bij de briefing voor wedstrijd/website van organisatie/mailings duidelijk maken dat men de regels zeer strikt zal toepassen, ...
- af en toe 10m aanduidingen
- strenger/onmiddellijk straffen, bv. een strafbox op het fietsparcours voorzien waar men onmiddellijk tijdstraf krijgt zodat men niet meer in de groep kan rijden, startverbod bij meerdere overtredingen per jaar (misschien wat drastisch en onhaalbaar), langere tijdstraf of looplus, ...
- technologie: videobeelden gebruiken, gps tracking, drones ;), ...

Volgens mij kunnen referees net zoals in voetbalwedstrijden zeer streng of eerder permissief optreden en dit heeft sowieso een grote invloed op het gedrag van triatleten/voetballers. Vanaf het wordt gedoogd om in groepen te rijden, krijg je op de duur pelotonvorming want mensen die worden ingehaald willen ook aansluiten. En eens je in zo'n groep zit wordt het inderdaad vaak erg rommelig om te zien wie nu juist profiteert en wie niet dus denk ik dat ze er echt kort moeten opzitten. Uiteraard niet evident en begrijp ook wel dat er beperkingen zijn maar blijkbaar slagen sommige organisaties er toch in om streng te zijn en stayeren grotendeels te vermijden.

Plaats reactie